Dofinansowania z WFOŚIGW
Powiat Sieradzki otrzymał dofinansowanie ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi na realizację zadania pn.:
„Zakup ciągnika wraz z osprzętem do utrzymywania terenów zielonych w pasach dróg Powiatu Sieradzkiego”.
Koszt całkowity zadania (brutto): 900.000,00 zł.
Wysokość dofinansowania w formie pożyczki z WFOŚIGW w Łodzi wynosi: 900.000,00 zł.
Zakupiony ciągnik rolniczy wraz z kosiarką bijakową na wysięgniku zostanie wykorzystany jako główna maszyna do wykonywania prac związanych z koszeniem i oczyszczaniem poboczy pasów drogowych oraz terenów zielonych wzdłuż pasa drogi. Taki zestaw pozwoli na sprawne przycinanie traw, chwastów i krzewów rosnących wzdłuż krawędzi dróg, rowów i poboczy. Wysięgnik umożliwi kosiarce dotarcie do trudno dostępnych miejsc, takich jak rowy melioracyjne, skarpy czy pobocza. Natomiast kosiarka bijakowa, wyposażona w noże bijakowe, pomoże w uporaniu się z gęstą roślinnością i drobnymi krzewami. Dzięki temu usunięta zostanie roślinność zasłaniająca widoczność lub zagrażająca bezpieczeństwu użytkowników drogi.
Więcej informacji dotyczących Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej w Łodzi dostępnych na stronie: www.wfosigw.lodz.pl
Nabór wniosków do Programu "Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością"
ŁÓDZKI URZĄD WOJEWÓDZKI
W ŁODZI
Łódź, 19 sierpnia 2025 r.
RPS-IV.042.316.2025
Wójt, Burmistrz, Prezydent, Starosta
Gminy, Miasta, Powiatu
województwa łódzkiego
Szanowni Państwo,
w dniu 14 sierpnia 2025 r. ogłoszony został nabór wniosków do Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026, realizowany ze środków finansowych Funduszu Solidarnościowego. Na realizację Programu Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przeznaczył z Funduszu Solidarnościowego w 2026 r. kwotę 1 103 873 000,00 zł (słownie: jeden miliard sto trzy miliony osiemset siedemdziesiąt trzy tysiące złotych). O uzyskanie środków z Funduszu Solidarnościowego, na realizację zadań w ramach Programu, mogą ubiegać się jednostki samorządu terytorialnego szczebla gminnego lub powiatowego.
Głównym celem Programu jest wprowadzenie usług asystencji osobistej jako formy ogólnodostępnego wsparcia w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym, których adresatami są następujące osoby:
1) dzieci od ukończenia 2. roku życia do ukończenia 16. roku życia posiadające orzeczenie o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami w pkt 7 i 8 orzeczenia o niepełnosprawności – konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji
oraz
2) osoby z niepełnosprawnościami posiadające orzeczenie:
a) o znacznym stopniu niepełnosprawności albo
b) o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności albo
c) traktowane na równi z orzeczeniami wymienionymi w lit. a i b, zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2025 r. poz. 913 ze zm.).
Gmina/powiat może złożyć tylko jeden wniosek (załącznik nr 1 do Programu) do wojewody za pośrednictwem Generatora Funduszu Solidarnościowego dostępnego na stronie internetowej https://bfs.mrips.gov.pl, w terminie do dnia 10 września 2025 r.
Wniosek należy wypełnić, zapisać i złożyć w Generatorze za pomocą przycisku „złóż wniosek”.
Generator jest aplikacją webową, dostępną wyłącznie dla zarejestrowanych w systemie użytkowników. Gmina/powiat zakłada swoje konto – jedno konto dla jednej jednostki samorządu terytorialnego, zgodnie z Instrukcją złożenia wniosku w Generatorze (instrukcja obsługi generatora wniosków stanowi załącznik nr 14 Programu).
Pragnę zwrócić uwagę, że zgodnie z zapisami Programu:
„Niezwłocznie po założeniu konta a przed złożeniem wniosku w ramach Programu do wojewody, do Generatora Funduszu Solidarnościowego, należy dołączyć upoważnienie do podejmowania czynności w Generatorze Funduszu Solidarnościowego, którego wzór stanowi załącznik nr 15 do Programu. Gmina/powiat obowiązana jest zapewnić, aby znajdujące się w Generatorze Funduszu Solidarnościowego upoważnienie było aktualne, tj. w każdym przypadku zmiany osoby/osób upoważnionych do podejmowania czynności w Generatorze Funduszu Solidarnościowego w imieniu gminy/powiatu lub zmiany zakresu udzielonego upoważnienia, do Generatora Funduszu Solidarnościowego musi zostać dołączone aktualne upoważnienie do podejmowania czynności w Generatorze Funduszu Solidarnościowego. Gmina/powiat ponosi odpowiedzialność za skutki braku aktualizacji upoważnienia do podejmowania czynności w Generatorze Funduszu Solidarnościowego, dołączonego do Generatora Funduszu Solidarnościowego.
Upoważnienie do podejmowania czynności w Generatorze Funduszu Solidarnościowego musi zostać podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez osobę/osoby uprawnione do składania oświadczeń woli w imieniu gminy/powiatu zgodnie z zasadami reprezentacji (tj. podpisane przez osobę/osoby uprawnione do reprezentacji gminy/powiatu lub pełnomocnika działającego na podstawie pełnomocnictwa - w tym ostatnim przypadku do upoważnienia należy dołączyć kopię pełnomocnictwa szczególnego do działania w imieniu gminy/powiatu). W przypadku braku możliwości złożenia kwalifikowanego podpisu elektronicznego, w Generatorze Funduszu Solidarnościowego należy umieścić kopię (skan pdf) podpisanego podpisami własnoręcznymi dokumentu upoważnienia do podejmowania czynności w Generatorze Funduszu Solidarnościowego, a następnie jego oryginał powinien zostać przedłożony niezwłocznie do właściwego wojewody”1. Przed wypełnieniem wniosku proszę o zapoznanie się z postanowieniami ogłoszenia o naborze wniosków oraz z Programem.
Szczegółowe informacje o Programie, formularze wniosków wraz z terminarzem naboru znajdą Państwo na stronie internetowej Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych pod adresem:
https://niepelnosprawni.gov.pl/program-fs/nabor-wnioskow-w-ramach-resortowegoprogramu-ministra-rodziny-pracy-i-polityki-spolecznej-asystent-osobisty-osoby-zniepelnosprawnoscia-dla-jednostek-samorzadu-terytorialnego/
Na podstawie części IX ust. 2 pkt 2) Programu, zobowiązuję Państwa do upublicznienia informacji o naborze, co najmniej w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej danej gminy/powiatu oraz ośrodka pomocy społecznej w danej gminie/powiecie albo centrum usług społecznych, o którym mowa w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych.
Pytania i wątpliwości dotyczące obsługi generatora można kierować za pośrednictwem formularza dostępnego w zakładce „pomoc” lub bezpośrednio na adres:
administrator@bfs.mrips.gov.pl.
Natomiast pytania merytoryczne, odnoszące się do zapisów dokumentacji konkursowej programu Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026 proszę kierować na adres: sekretariat.bfs@mrips.gov.pl .
Informacji o zasadach Programu i warunkach naboru wniosków udzielają również pracownicy Oddziału Wsparcia i Integracji Wydziału Rodziny i Polityki Społecznej ŁUW w Łodzi:
- Monika Steglińska tel. 42 664 2042, e-mail: monika.steglinska@lodz.uw.gov.pl;
- Katarzyna Więckowska tel. 42 664 2042, e-mail: katarzyna.wieckowska@lodz.uw.gov.pl;
- Nikola Wyszkowska tel. 42 664 1326, e-mail: nikola.wyszkowska@lodz.uw.gov.pl.
Pytania można również kierować na e-mail: ps@lodz.uw.gov.pl .
Z poważaniem
Z up. WOJEWODY ŁÓDZKIEGO
Anetta Chlebicka
Dyrektor Wydziału Rodziny i Polityki
Społecznej
1 Część VI ust.8 i 9 Programu
Pełna treść w załączonym pliku.
Prośba o udzielenie pomocy w upublicznieniu informacji
Prezydenci Miast
Starostowie
Burmistrzowie
Wójtowie
wg. rozdzielnika
Szanowni Państwo
zwracam się z uprzejmą prośbą o pomoc w rozpowszechnieniu, poprzez np. umieszczeniu na znajdujacych sie w Państwa urzędach tablicach informacyjnych, załączonych do pisma materiałów, dotyczących wejścia w życie istotnych zmian w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 722 z późn. zm.), dotyczących szerokiej grupy podmiotów dokunujących czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych.
Zał.:
1/ informacja dotycząca CRPA
– Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych;
2/ informacja dotycząca zmian
w zakresie deklaracji akcyzowych od lipca 2021 r.
Z wyrazami szacunku
Z upoważnienia Naczelnika
Pierwszego Urzędu Skarbowego
Łódź-Górna
Zastępca Naczelnika
Alicja Goss
Pełna treść w załączonych plikach.
Raport o stanie zapewniania dostępności podmiotu publicznego
Pełna treść w załączonym pliku.
Koordynator do Spraw Dostępności
W związku z ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 1062) informujemy, że na podstawie uchwały Zarządu Powiatu Sieradzkiego został wyznaczony Koordynator ds. dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami usług świadczonych przez Starostwo Powiatowe w Sieradzu oraz Jednostki Organizacyjne Powiatu Sieradzkiego w osobie Pani Magdaleny Kuszmider (e-mail: magdalena@kuszmider.com.pl)
Do zadań Koordynatora należy w szczególności:
1) wsparcie osób ze szczególnymi potrzebami;
2) przygotowanie i koordynacja wdrożenia planu działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, zgodnie z minimalnymi wymaganiami służącymi zapewnieniu dostępności, określonymi w art. 6 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
3) monitorowanie działalności danych jednostek organizacyjnych.
Nieodpłatna pomoc prawna
PUNKTY NIEODPŁATNEJ POMOCY PRAWNEJ W POWIECIE SIERADZKIM W ROKU 2019:
1. Starostwo Powiatowe w Sieradzu, pl. Wojewódzki 3, 98-200 Sieradz, parter, pokój nr 1, tel. 43 822 05 01, wew. 303 i 304. Czynne: poniedziałek – piątek w godz. 11:30 – 15:30:
– radca prawny Magdalena Śliwińska; w razie nieobecności zastępować ją będzie radca prawny Marcin Paduch,
– adwokat Anita Śniadek-Król, w razie nieobecności zastępować ją będzie adwokat Krzysztof Żelechowski.
2. Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Warcie, ul. 3 Maja 29, 98-290 Warta, tel. 43 829 41 21. Czynne: poniedziałek – piątek w godz. 11:30 – 15:30:
– radca prawny Zbigniew Szuplak, w razie nieobecności zastępować go będzie radca prawny Grażyna Lisiecka.
– adwokat Filip Iwaszkiewicz, w razie nieobecności zastępować go będzie adwokat Małgorzata Branicka.
3. Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Błaszkach, pl. Sulwińskiego 31, 98-235 Błaszki, tel. 43 829 20 88. Czynne: poniedziałek, wtorek, środa w godz. 13:00 – 17:00, czwartek, piątek w godz. 8:00 – 12:00:
– radca prawny Mariusz Wawrzyniak.
PUNKTY NIEODPŁATNEGO PORADNICTWA OBYWATELSKIEGO W POWIECIE SIERADZKIM W ROKU 2019:
1. Starostwo Powiatowe w Sieradzu, pl. Wojewódzki 3, 98-200 Sieradz, parter, pokój nr 1, tel. 43 822 05 01, wew. 303 i 304. Czynne: poniedziałek – piątek w godz. 7:30 – 11:30:
– aplikantka radcowska Marta Nowak.
2. Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Złoczewie, ul. Szeroka 1/7, 98-270 Złoczew, tel. 43 820 22 12. Czynne: poniedziałek – piątek w godz. 12:30 – 16:30:
– aplikantka radcowska Marta Nowak.
Nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie przysługuje osobie uprawnionej, która nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej. Osoba uprawniona przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego składa pisemne oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej.
Zgłoszeń należy dokonywać telefonicznie pod numerem: 43 822 05 01 do 09, wew. 303 i 304.
Osobom ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą stawić się w punkcie osobiście, oraz osobom doświadczającym trudności w komunikowaniu się, o których mowa w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. U. z 2017r. poz. 1824), może być udzielona nieodpłatna pomoc prawna lub świadczone nieodpłatne poradnictwo obywatelskie poza punktem albo za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość.
Osoby, które zgłoszą uzasadnioną potrzebę komunikacji za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość, przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego składają staroście, w formie papierowej lub elektronicznej, oświadczenie, wraz ze wskazaniem okoliczności to uzasadniających oraz dostępnych tej osobie środków porozumiewania się na odległość. Osoba udzielająca nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadcząca nieodpłatne poradnictwo obywatelskie, po otrzymaniu od starosty drogą elektroniczną oświadczenia i danych kontaktowych osoby uprawnionej, porozumiewa się z nią w umówionym terminie.
Nieodpłatna pomoc prawna obejmuje:
1) informowanie osoby uprawnionej o obowiązującym stanie prawnym oraz przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach, w tym w związku z toczącym się postępowaniem przygotowawczym, administracyjnym, sądowym lub sądowo administracyjnym,
2) wskazanie osobie uprawnionej sposobu rozwiązania jej problemu prawnego,
3) sporządzenie projektu pisma w sprawach, o których mowa w pkt. 1 i 2, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowo administracyjnym,
4) sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowoadministracyjnym oraz poinformowanie o kosztach postępowania i ryzyku finansowym związanym ze skierowaniem sprawy na drogę sądową.
Nieodpłatna pomoc prawna nie obejmuje spraw związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, z wyjątkiem przygotowania do jej rozpoczęcia.
Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje działania dostosowane do indywidualnej sytuacji osoby uprawnionej, zmierzające do podniesienia świadomości tej osoby o przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach oraz wsparcia w samodzielnym rozwiązywaniu problemu, w tym, w razie potrzeby, sporządzenie wspólnie z osobą uprawnioną planu działania i pomoc w jego realizacji. Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje w szczególności porady dla osób zadłużonych i porady z zakresu spraw mieszkaniowych oraz zabezpieczenia społecznego.
Edukacja prawna obejmuje działania edukacyjne zmierzające do zwiększenia świadomości prawnej społeczeństwa, dotyczące w szczególności upowszechniania wiedzy o:
– prawach i obowiązkach obywatelskich,
– działalności krajowych i międzynarodowych organów ochrony prawnej,
– mediacji oraz sposobach polubownego rozwiązywania sporów,
– możliwościach udziału obywateli w konsultacjach publicznych oraz procesie stanowienia prawa,
– dostępie do nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego.
Informacja o przetwarzaniu danych osobowych dla osób korzystających z nieodpłatnej pomocy prawnej
Zgodnie z art. 13 ogólnego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L nr 119, str.1), zwanym dalej RODO, informujemy, że:
1. Administratorem Państwa danych osobowych zawartych w oświadczeniach, o których mowa w art. 4 ust. 2 pkt. 6 oraz art. 4 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej jest Starosta Sieradzki, z siedzibą w Sieradzu przy pl. Wojewódzkim 3, 98-200 Sieradz.
2. W sprawach związanych z Państwa danymi osobowymi, prosimy o kontakt z Inspektorem Ochrony Danych Osobowych, e-mail:magdalena@kuszmider.com.pl.
3. Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celu:
– udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej na podstawie ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 2030);
– wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze (art. 6 ust. 1 lit. c RODO);
– wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi (art. 6 ust. 1 lit. e RODO).
4. Odbiorcami Państwa danych osobowych będą podmioty uprawnione do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa.
5. Państwa dane osobowe przechowywane będą w czasie określonym przepisami prawa, zgodnie z instrukcją kancelaryjną, jednolitym rzeczowym wykazem akt oraz instrukcją archiwalną oraz w oparciu o uzasadniony interes realizowany przez administratora.
6. Posiadają Państwo prawo dostępu do swoich danych osobowych oraz prawo ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania, a także prawo do wniesienia sprzeciwu.
7. Posiadają Państwo prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
8. Podanie przez Państwa danych osobowych jest wymogiem ustawowym. Są Państwo zobowiązani do ich udostępnienia, a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie odmowa udzielenia nieodpłatnej pomocy prawnej.
Oświadczenie, o którym mowa w art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej,
nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 2030 oraz z 2018 r. poz. 1467)
Ja niżej podpisany/a (imię, nazwisko, adres):
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
..............................……………………………………………………………………………………………………………………
*PESEL:…………………………………………..
oświadczam, że nie jestem w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej.
…………………………….………....
(data i podpis osoby uprawnionej)
* W przypadku braku numeru PESEL – numer paszportu albo innego dokumentu stwierdzającego tożsamość.
Pełna treść z załącznikach.
Rozstrzygnięcie konkursu ofert na Realizację zadania z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej
Zarząd Powiatu Sieradzkiego ogłasza wyniki konkursu ofert na powierzenie realizacji zadania z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej w zakresie zorganizowania wypoczynku letniego dla wychowanków rodzin zastępczych uczestniczących w projekcie „Po stronie rodziny – rozwój usług na rzecz rodzin zastępczych w powiecie sieradzkim” współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa IX Włączenie społeczne, Poddziałanie 9.2.1 – usługi społeczne i zdrowotne.
Pełna treść w załączonym pliku: